PolakPomaga-Mackbook

PolakPomaga.pl i Material Design

Jestem UX Designerem (UX od User eXperience), co w dużym skrócie oznacza, że łączę doświadczenia ludzi z tworzeniem aplikacji. Do realizacji projektów wykorzystuję metodologię User Centered Design, czyli taką, która stawia użytkownika i jego potrzeby w centrum uwagi. Zgodnie z tym procesem zaprojektowałem także PolakPomaga.pl. Postawiono przede mną ambitne wyzwanie: zaprojektowanie nowego portalu charytatywnego – miejsca dla potrzebujących i tych, którzy chcieliby ich wesprzeć. Zadanie mogłoby wydawać się banalne – odpalam Photoshopa i tworzę piękny oraz niepowtarzalny serwis. Proste. Nic bardziej mylnego! Doświadczenie nauczyło mnie, że to najkrótsza droga do porażki.

Za cel wyznaczyłem sobie zaprojektowanie jedynego w swoim rodzaju i przyjaznego w użyciu portalu, który spełnia oczekiwania i wymogi wszystkich korzystających z niego ludzi. Portalu, który wyróżnia się na tle konkurencji przemyślaną strukturą i łatwym do zrozumienia interfejsem. Który projektant nie marzy o takim efekcie swojej pracy? Czy osiągnięcie takiego rezultatu jest w ogóle możliwe?

Moim założeniem, jako projektanta, było zdobycie jak najwięcej informacji w początkowej fazie, wyodrębnienie najważniejszych wymagań użytkowników portalu i uwzględnienie ich przy jego tworzeniu. Dlaczego zdecydowałem się projektować w oparciu o przeprowadzone badania i wyciągnięte z nich wnioski? Między innymi po to, aby nie tworzyć portalu, z którego ludzie nie będą chcieli korzystać. Dzięki temu, już na wstępnych etapach procesu tworzenia, mogłem wprowadzać poprawki i zmiany zgodnie z obserwacjami poczynionymi podczas testów. Jestem świadomy, jak istotny jest efekt wywarcia pozytywnego wrażenia w styczności z naszym serwisem. Dzisiejszy użytkownik jest zorientowany i nastawiony na najwyższą jakość i użyteczność. Wiem, że jeżeli tego nie dostanie – po prostu zrezygnuje. Nikt nie będzie korzystał z serwisu, nawet tego najpiękniej wyglądającego, jeżeli nie będzie dopasowany do jego potrzeb.

Jednym z końcowych etapów projektowania portalu (dla niedoświadczonych projektantów niestety jeden z pierwszych) jest Visual Design. To właśnie wtedy decyduję się na styl strony, dobieram zestaw kolorów, wybieram czcionkę oraz tworzę grafiki. Przy okazji PolakPomaga.pl zespół projektowy musiał podjąć decyzję, w jakim duchu mamy stworzyć nowy portal – najlepszym wyborem okazał się Material Design. Jest to „język designu” opracowany przez Google w 2014 r. Jego istotą jest karta. Trochę taka, jak kartka papieru, ale o wiele wszechstronniejsza. Taka, która może się sama dzielić, sklejać, rozszerzać i zwężać. Użyte animacje mają zaprezentować użytkownikowi, czego może dotknąć oraz co z czego wynika. Większość z nas zetknęło się w ten czy inny sposób z Material Designem poprzez Androida – system operacyjny Google’a.

Dlaczego Material Design?
Na co dzień jestem użytkownikiem telefonu z systemem Android, więc często mam styczność z aplikacjami zaprojektowanymi w tym języku.  Można powiedzieć, że czuję Material Design, a projektując z jego wykorzystaniem, jeszcze bardziej się z nim zżyłem. Znajdując się na etapie projektowania elementów graficznych, bardzo często angażuję do tego programistów zajmujących się front-endem. Jeden z nich wymienia korzyści, które płyną z zastoswania Material Design:

Adrian (front-end):
Od zespołu zajmującego się graficzną częścią strony, nie potrzebuję praktycznie żadnych materiałów. Większość wytycznych, takich jak rozmiary, odstępy czy zachowania mam zawsze pod ręką prosto od Google. To bardzo wygodne, a co najważniejsze – sprawdza się. Zespół projektowy może skupiać się na swoich zadaniach, a ja w razie wątpliwości mogę zerknąć do opracowanych materiałów.

Projektowanie w duchu Material Design jest jednak sporym wyzwaniem. Tworząc PolakPomaga.pl, postawiłem sobie za cel, aby portal dawał te same doświadczenia, niezależnie od urządzenia, z którego się korzysta. Funkcjonalność ma być taka sama w przypadku używania smartfona, tabletu czy laptopa. Wzorce wytyczone przez Google pomagają ten efekt osiągnąć.

Jak już wspomniałem, przeciętny użytkownik aplikacji mobilnych w Polsce zetknął się już z Material Designem. Ma poczucie znajomości aplikacji, dlatego korzysta z niej w sposób intuicyjny.

Już podczas testów PolakPomaga.pl zauważyliśmy, że ludzie rozpoznają ten design i traktują go jako wartość dodaną. Nikt nie lubi uczyć się zasad działania nowego systemu, a dzięki Material Design przyspieszamy proces adaptacji użytkownika do nowej platformy. Sprawiamy, że ludzie czują się „jak w domu”, co powoduje większą chęć korzystania.

Podczas tworzenia PolakPomaga.pl spotkałem się opinią, że projektując z wykorzystaniem Material Design, stracimy tożsamość i upodobnimy się do wielu innych serwisów. Nie zgadzam się z tym, ponieważ tożsamość każdego portalu znajduje się poza samym językiem designu. Wpływa na nią jego wyjątkowy obszar działania, ton i treści w nim zawarte. Tożsamość to też ludzie tworzący i korzystający z portalu, budujący wiarygodność, nadający mu niepowtarzalny, jedyny w swoim rodzaju charakter. Sam portal to zaledwie medium, które umożliwia ludziom funkcjonowanie w przestrzeni wirtualnej.

Proces projektowy PolakPomaga.pl oparłem o sprawdzone metody, ale z pewnością nie zakończy się on na pierwszej interakcji z portalem. Każdy feedback, który zbieramy, sprawia, że nasz portal staje się coraz bardziej przyjazny, użyteczny i wygodniejszy. Jako zespół chcemy, by stał się przykładem jednego z najlepiej zaprojektowanych portali z wykorzystaniem Material Designu.

Aleksander Majchrzak

UX Designer

Aleksander Majchrzak

Pasjonat technologii, internetu i designu od późnych lat 90. Wieloletnie doświadczenia na stanowiskach Project Managera i Web Designera otworzyły mu oczy na niedoskonałości procesów tworzenia aplikacji internetowych. Popełniając własny startup, zrozumiał problemy, z jakimi borykają się na co dzień właściciele biznesów. Ucząc się na własnych błędach, ostatnie lata poświęcił na zgłębianie filozofii Design Thinking, która stawia użytkownika i jego wrażenia w centrum procesu projektowego. Dziś jako UX Designer, umiejętnie łączy potrzeby użytkowników i biznesowe. Tworzy najpierw prototypy, testuje je, a dopiero potem produkty, które odpowiadają na realne potrzeby rynku. Pracując blisko ludzi, projektuje aplikacje, które sprawiają, że życie staje się łatwiejsze.

 

 

4

Komentarze

komentarze

11 miesięcy ago