Jak szukać i docierać do wspierających?

Kampania opublikowana, a pomysłów na dotarcie do potencjalnych wspierających niewiele? Jeśli potrzebujesz odrobiny inspiracji w kwestii miejsc i osób, do których warto dotrzeć z informacją o zbiórce, przeczytaj kilka naszych wskazówek!

1. Znajomi i rodzina

Jeśli jeszcze do tej pory rodzina i przyjaciele nie słyszeli o Twoim projekcie, pora to nadrobić. W pojedynkę zdziałasz o wiele mniej, niż ramię w ramię z najbliższymi, którzy będą dla Ciebie wsparciem i najlepszą wizytówką zbiórki. Poproś bliskich nie tylko o wpłaty, ale również a może przede wszystkim o reklamowanie Twojej kampanii wśród ich znajomych czy współpracowników. Choć niektórzy nie wierzą w moc poczty pantoflowej, to jednak mechanizm ten całkiem sprawnie działa im więcej osób dowie się o Twojej zbiórce, tym większa szansa, że zakończy się ona sukcesem. Osobisty apel o wsparcie najlepiej się sprawdza, dlatego nie krępuj się poprosić o pomoc bliskich ani zamieścić krótkiego filmiku w kampanii, w którym opowiesz o sobie i swojej zbiórce. Możesz również zrobić listę osób, które zadeklarowały pomoc i pod koniec kampanii sprawdzić czy nie zapomniały jej wesprzeć. 😉

2. Działania w mediach społecznościowych własnych i cudzych

Nie ulega wątpliwości fakt, że media społecznościowe pozwalają szybko i skutecznie dotrzeć z komunikatem do szerokiego grona odbiorców. W przypadku finansowania społecznościowego szczególnie ważne jest, aby przebić się ze swoją wiadomością i zaprezentować ją innym. Z tego też względu musisz podjąć odpowiednie działania, takie jak np.:

  • Założenie fanpage’a na Facebooku oraz konta na Instagramie i regularna publikacja postów (np. 3 posty w tygodniu) dotyczących Twojej zbiórki, jej postępów, informowanie wspierających o jej przebiegu. Jeśli zgłaszasz kampanię jako organizacja np. fundacja lub stowarzyszenie, możesz wykorzystać jej media społecznościowe do promocji zbiórki. Jeżeli to rozwiązanie Cię nie przekonuje, choć w pełni je rekomendujemy, koniecznie wykorzystaj swój prywatny profil na Facebooku na czas zbiórki jako źródło informacji o niej. W przypadku, kiedy nie masz kont na tych mediach społecznościowych, poproś kogoś bliskiego o pomoc w tym zakresie.

Jak założyć fanpage na Facebooku? Kliknij!

O Instagramie dla początkujących poczytasz tutaj

  • Stworzenie wydarzenia na Facebooku, które będzie dodatkowym źródłem informacji o Twojej kampanii. Takie działanie jest działaniem wspierającym i sensownym, gdy Twój fanpage funkcjonuje już od jakiegoś czasu i jest regularnie prowadzony  np. kiedy korzystasz z kanałów stowarzyszenia czy fundacji, w których działasz i w ramach których będzie rozliczona kampania.

Obejrzyj filmik ze wskazówkami jak stworzyć wydarzenie na Facebooku

  • Dołączenie do różnego rodzaju grup wsparcia na Facebooku jeśli Twoja zbiórka dotyczy np. wsparcia dla zwierzaków ze schroniska, znajdź grupy, które zrzeszają wielbicieli kotów i psów. Napisz do osób prowadzących fanpage’e związane z pomaganiem zwierzakom i poproś o udostępnienie informacji o zbiórce. Pamiętaj przy tym jednak, że każda grupa ma swój odrębny regulamin i nie wszystkie pozwalają na publikowanie tego rodzaju informacji bądź konieczna będzie zgoda administratora strony – wtedy uszanuj zasady i nie zaśmiecaj danego forum.

Tutaj zobaczysz, gdzie wyszukiwać grupy na Facebooku

  • Angażuj się w dyskusje na profilach innych użytkowników. Daj się poznać innym osobom i inicjatywom działającym w obszarze Twojej zbiórki dawaj polubienia, udostępniaj, komentuj, poproś o wsparcie. Dotyczy to zarówno Facebooka, jak i Instagrama.

Zastanawiasz się, jak wyszukiwać na Facebooku?

Zerknij na lewy górny róg głównej strony Twojego profilu. Widzisz lupę? To właśnie tutaj możesz szukać osób, profilów czy grup. Prowadząc kampanię na rzecz zwierząt, zapewne wpiszesz takie frazy, jak “koty” czy “psy”. Przy wyszukiwaniu różnego rodzaju organizacji przydatne słowa to “stowarzyszenie” czy “fundacja”. Wszystko zależy od tego, do jakiego obszaru można zaliczyć Twoją zbiórkę czy dotyczy zdrowia, ekologii, wolontariatu, czy innych.

Jeśli stwierdzisz, że dana strona może Cię zainteresować lub być przydatna – kliknij w nią i przekonaj się. W ten sposób zyskasz dostęp do wielu grup i stron, które pojawią się jako powiązane z hasłem, które zostało wyszukane.

Kliknij w grafiki, aby lepiej zobaczyć! 🙂

 

  • Wykorzystaj możliwość dodawania “Aktualności” do swojej kampanii – informuj na bieżąco swoją społeczność o postępach w zbiórce, zachęć do dalszego wsparcia i udostępniania informacji o niej. Warto pokazać, że kampania jest w toku i w ten sposób budować kontakt ze wspierającymi, którzy otrzymają powiadomienie o aktualności w Twojej kampanii, którą wsparli.                                                                                                                                                       
  • Ten punkt jest dedykowany osobom, które są nieco bieglejsze w mediach społecznościowych i czują się w nich jak ryba w wodzie. Możesz wykorzystać Facebooka jeszcze w jednym celu – w przeprowadzeniu live’a, czyli relacji w czasie rzeczywistym, np. ze startu kampanii lub takiej, w którym opowiesz o przebiegu kampanii czy działaniach, które podejmujesz. Osoby lubiące Twój profil/fanpage otrzymają powiadomienie o relacji, więc będziesz mieć szansę dotarcia do kolejnych wspierających. Live’y to również świetna okazja do pokazania swojej twarzy, przedstawienie siebie z imienia i nazwiska, co znacznie zwiększy wiarygodność Twojej zbiórki.

3. Współpraca z lokalnymi mediami

Spróbuj zainteresować swoją zbiórką media zarówno tradycyjne, jak radio, prasa i telewizja, jak i te elektroniczne, czyli różnego rodzaju portale. Lokalne media bardzo często interesują się tego rodzaju akcjami i zbiórkami publicznymi, dlatego warto to wykorzystać. Jeśli mieszkasz w obszarze, na którym działają również uczelnie wyższe, nie zapominaj o mediach studenckich.

 

Dominika Pacyńska
PolakPomaga.pl

3

Komentarze

komentarze

7 miesięcy ago